Trygde-medlemskap i Norge: Hva gjelder for ansatte fra utlandet?


Har dere utenlandske ansatte som jobber i Norge – fast, midlertidig eller utsendt? Da er det viktig å vite om de er medlem i folketrygden – og hva det betyr for både rettigheter og plikter. Her får du oversikt over hovedreglene for trygdemedlemskap for expats i Norge.

 
En person sitter i kontorfellesskap og researcher trygdemedlemskap for sine ansatte på dataen.


Trygdemedlemskap avgjør om en arbeidstaker har rett til ytelser fra NAV som sykepenger, helsetjenester og pensjonsopptjening i Norge.

For arbeidsgivere med internasjonale ansatte er det viktig å vite når ansatte er en del av det norske trygdesystem– og når det må søkes, dokumenteres eller rapporteres til NAV.


Trygderegler for expats

1. Automatisk medlemskap i folketrygden


Utenlandske arbeidstakere som bor og jobber i Norge blir som hovedregel automatisk medlemmer i folketrygden – uavhengig av statsborgerskap. Dette gjelder også for midlertidige ansettelser, så lenge arbeidsforholdet er lovlig, lønnet og skjer i Norge.

2. Unntak for EØS-borgere med A1-skjema

Arbeidstakere fra EØS-land kan være unntatt norsk trygdemedlemskap dersom de kan dokumentere at de fortsatt er omfattet av hjemlandets trygdesystem. Dette gjøres gjennom A1-skjema, og gjelder typisk ved utsendte oppdrag, ofte fra utenlandske arbeidsgivere.

3. Personer fra land utenfor EØS


For expats fra land utenfor EØS vurderes medlemskap etter norske regler og eventuelle trygdeavtaler mellom Norge og det aktuelle landet.

I noen tilfeller kan det søkes om Certificate of Coverage for å være delvis unntatt norsk trygdemedlemskap.

4. Frivillig medlemskap i folketrygden


Expats som ikke blir automatisk medlemmer, kan i enkelte tilfeller søke om frivillig medlemskap. Dette gjelder særlig ved midlertidig opphold eller arbeid utenfor EØS, og gir tilgang til viktige rettigheter som helsehjelp og pensjon.

5. Trygdeavgift – hva må betales?


Er man medlem i folketrygden, betales trygdeavgift via skatten – vanligvis 8,2 % av brutto lønn. Dette gir blant annet rett til sykepenger, foreldrepermisjon og pensjonsopptjening.

Oppsummering:


De fleste expats som jobber i Norge blir automatisk medlemmer i folketrygden. Men det finnes viktige unntak – spesielt for EØS-borgere med A1-skjema, og arbeidstakere fra land utenfor EU/EØS eller med spesielle arbeidsforhold.

For å unngå feil og tap av rettigheter, bør hver situasjon vurderes individuelt og dokumentasjon er ofte nødvendig.

Usikker på om dine ansatte er medlem i folketrygden – eller hva som gjelder i et konkret tilfelle?

Ta kontakt med oss i Global Accounting AS, så hjelper vi deg med å vurdere rettigheter, dokumentasjonskrav og rapporteringsplikt.

 
Les mer på vår blogg
Neste
Neste

Hva bør du tenke på når du velger regnskapsfører?